Rosyjskie radio z satelity

http://xploradio.blogspot.com/2011/10/rosyjskie-stacje-radiowe-z-36e.htmlCiekawe doświadczenia z odbiorem rosyjskich stacji radiowych z satelity odczarowały u mnie obciążone stereotypami pojęcie "ruskie radio". Zmieniło się dzięki temu moje postrzeganie Rosji, o której przeważnie nie ma w Polsce innych opinii i wiedzy, niż niestety tylko stereotypowe. Tamtejsze radio przekonało mnie ciekawą ofertą programową i wysoką jakością przekazu. 

Okazuje się, że radiowa skala w Moskwie i Sankt Petersburgu oferuje rozgłośnie o większej rozpiętości tematycznej i wyraźniejszym profilu muzycznym, niż spotykane w naszym kraju. Zaletą tamtejszego eteru jest fakt, że sygnał do lokalnych nadajników radiowych na ogromne terytorium Federacji Rosyjskiej nadawany jest poprzez satelitę, niekodowany. Zasięg kilku z nich obejmuje też Polskę. 
Co zatem słychać z rosyjskich sputników?

Wspomniane tu już określenie "ruskie radio" nie raz kiedyś słyszałem jako pogardliwie określenie jakiejkolwiek niezrozumiałej, zagranicznej stacji radiowej lub nawet zakłóceń w odbiorniku. A więc konotacje negatywne. Moje własne nasłuchy cyrylicy w eterze również nie tworzyły zbyt pozytywnego wrażenia. Język rosyjski słyszałem tylko na falach AM - długich, średnich lub krótkich, których rozgłośnie koncentrują się na słowie mówionym, dla młodego radiosłuchacza mało atrakcyjnej formie. Rosyjski FM ze stacjami muzycznymi i rozgłośniami, których najchętniej słuchają sami Rosjanie, nie były słyszalne w Polsce.
Sensacją dla mnie stał się wyjątek od reguły - Radio Odin na falach długich i średnich oraz Radio Studio (Gardarika) na falach krótkich 41m, które około 2000-2001 roku nadawały piosenki pop - R.Studio prosto z Petersburga. To w nim odkryłem TaTu, zanim stały się popularne poza Rosją - wtedy myślałem, że w nazwie chodzi o "tatoo" czyli tatuaż.

Rosyjskie radio w mniejszych, mało interesujących epizodach pojawiało się też później, ale wróciło z impetem, gdy wyposażyłem się w antenę satelitarną. Ponieważ na początkowo ustawionym, najpopularniejszym w Polsce satelicie HotBird (13E) nie znalazłem stacji radiowych po rosyjsku (choć telewizyjnych kilka było), szybko zainteresowałem się możliwością ich odbioru z innych pozycji satelitarnych. 

Rzadko zdarza się, by to radio, a nie telewizja przyciągała uwagę do "egzotycznych" pozycji satelitarnych.   Tropem rosyjskiego radia trafiłem na 36E z satelitą Eutelsat, transmitującym programy dla rosyjskich odbiorców. Na niebie znajduje się on nieco na wschód (patrząc na południe - bardziej po lewo) od HotBird'a i często potrzebna jest do niej osobna antena, ale moim zdaniem wschodnia pozycja warta była zachodu:)
Nie ma tu wprawdzie nic do pooglądania FTA (niekodowana tv), za to wybór rozgłośni obejmował czołówkę najpopularniejszych rosyjskich stacji radiowych, w dodatku transmitujących dźwięk w doskonałej jakości!

Rosyjskie pakiety radiowe na 36E na przestrzeni lat miały kilka bardzo ciekawych epizodów (2006, 2011 i 2015), a najważniejsze, że ostatni z z nich trwa nadal! 

Na przełomie 2015 i 2016 na 36E zaczął wzrastać nowy pakiet radiowy, który aktualnie liczy 20 rozgłośni:
Yumor FM, 
Radio dla Dvoih, 
R.Romantika, 
Avtoradio, 
R.Vanya, 
NRJ, 
DFM, 
Russkoje Radio, 
Hit FM, 
Maximum, 
Biznes FM, 
Militseyskaya Volna, 
Comedy Radio, 
R.Komsomolskaya Pravda, 
Relax FM, 
Echo Moskvy, 
R. Mir, 
Love Radio, 
R.Shanson, 
Detskoye Radio.

Dla tego pakietu od paru lat mam znów zaparkowaną antenę na pozycji 36E i muszę przyznać, że jestem bardzo zadowolony z liczby i rodzaju niekodowanych rosyjskich rozgłośni. Szybki i bogaty wybór przyciskiem pilota w połączeniu z doskonałą jakością audio biją na głowę słuchanie rosyjskiego radia przez Internet.

Najchętniej słucham:
Maxmium - rock i alternatywa (prawie same zagraniczne utwory),
Comedy Radio - współczesne przeboje i skecze z telewizji TNT
Yumor FM - pop i skecze humorystyczne z popularnego "KVN-u"
Echo Moskwy - informacyjno - publicystyczne (jeden z ostatnich bastionów obiektywnego dziennikarstwa, na ile to możliwe w Rosji).
Business FM - informacyjne radio bez polityki
Radio dla Dvoih i Romantika:) - łagodny pop, często mniej znane utwory lub rzadziej grane w Polsce.
Energy (NRJ) - stare i nowe taneczne hity (gł. zagraniczne)
Radio Vania - slogan: "wesołe radio dla poważnych ludzi" - co by się zgadzało, bo to moja "guilty pleasure". Nadaje dokładnie to, co stereotypowo kojarzy nam się z określeniem "ruska muzyka popularna" - a więc tamtejszy odpowiednik disco polo, ale z większą dawką humoru i autoironii.


W tym samym pakiecie na 36E nadają też aktualnie trzy główne rozgłośnie rosyjskiego radia państwowego VGTRK.
Radio Rossii - wielotematyczny program z przewagą audycji o kulturze, muzyce, zdrowiu.
Radio Mayak - kanał rozrywkowo-muzyczny (dobrze znana z dawnych fal AM i charakterystycznego sygnału czasu o pełnej godzinie)
Vesti FM - szybko rozwijający się w ostatnich latach kanał informacyjno-publicystyczny

Brakuje mi jedynie radia Silver Rain, Serebryanny Dozhd', ale mam nadzieję, że może kiedyś dołączy do paczki - a właściwie wróci, co nadawał tu kiedyś, w 2005r.).

Bogatą ofertę radiową z 36E można uzupełnić o rosyjską telewizję z sąsiedniej pozycji 31,E z Astrą5 instalując konwerter zezujący. Więcej o odbiorze rosyjskiej telewizji w moim osobnym artykule.

Parametry kanałów z 36E są zawsze aktualne w serwisie Flysat.


Warunki odbioru z 36E w Polsce
Zapewne ze względu na sąsiedztwo Obwodu Kaliningradzkiego, wiązka tego satelity, na którym nadają największe w Rosji platformy cyfrowe - NTV Plus i Trikolor, obejmuje silnym sygnałem również Polskę.
Z mojego doświadczenia (pod Warszawą) wynika, że do odbioru tej pozycji wystarczą nawet najmniejsze anteny o średnicy 60cm. Warunkiem odbioru z tej pozycji jest jednak zastosowanie konwertera "kołowego".
O technicznej stronie odbioru rosyjskiego radia z 36E napisałem osobny artykuł.


Yamal na 55E - radiowa alternatywa dla radia z 36E
Kto nie będzie miał możliwości skorzystania z konwertera kołowego, a jest zainteresowany odbiorem radia z Rosji powinien zajrzeć osobną anteną na nieco dalszego satelitę - 55E Yamal.
To bardzo dobra alternatywa z silnym sygnałem, nawet na mniejszej antenie. Pakiet nie jest aż tak liczny, ale większość stacji jest jednakowa,co 36E:
Yumor FM, Comedy Radio, NRJ, Avtoradio, Business FM, Militseykskaya Volna, Relax FM, Romantika, ; jak również unikatowe tutaj Radio Kniga i Radio Record.
Cztery pierwsze stacje mają dodatkowe kopie - to wersje dla pozostałych strefa czasowych w Rosji. Muzyka na nich bywa jednakowa nocą, ale za dnia audycje bywają rożne w tym samym czasie.
Lista kanałów i parametry (w Poslce tylko wiązka Northern): https://www.flysat.com/yamal402.php



Rosyjskie radio z 36E kiedyś

Jak już wspominałem, radiowa oferta z tej pozycji orbitalnej, na wschód od HotBirda i Astry zainteresowała mnie już bardzo dawno temu. Odkąd tylko mam antenę satelitarną, zawsze było tu czego posłuchać - już w 2006 zwykłym konwerterem liniowym łapałem tu bardzo liczny pakiet rosyjskich stacji radiowych ("NetService", późniejszy ConnectoTV), który zachwycił mnie jakością i repertuarem - oba na bardzo przyzwoitym poziomie. Było to doświadczenie, które na zawsze zmieniło moje postrzeganie Rosji. Muzyczne kanały z tanecznym Radiem Record na czele, zrobiły na mnie piorunujące wrażenie i na zawsze odczarowały spotykane w Polsce i nieco pogardliwe określenie "ruskie radio".
I to właśnie był mój pierwszy radiowy epizod z radiem na 36E. Wówczas stacjonował tu Eutelsat W4 i nadawały na mim następujące stacje:
107-8 (Miliceyskaja Volna), Avtoradio, City-FM, DFM, DORO*НОE (Dorożnoje R.), Energia, Gardarika, Hit FM, InterProgramma, Maximum, Mayak, Mayak-24, Monte Carlo, New Life, Orpheus, Piter RS, Radio 7, Record, RMR (Rus.Mieżdunarodnoje Radio), RSN (Rus.Sluzba Novostey), Shanson, Sodrugestvo, Unost, Yumor-FM, Zvezda
Radość odbioru trwała jednak tylko 1,5 miesiąca, ponieważ 1.08.2006 przeniesiono ten atrakcyjny pakiet daleeeeeeeko na wschód - na satelitę Intelsat 60E. Jako świeżo upieczony entuzjasta rosyjskiego radia z satelity, zadbałem w późniejszych miesiącach o dostęp do niego, zakupując kolejną, większą antenę. Ale to nie pozycja 60E a 36E jest główną bohaterką tego posta.


Jesienią 2011 po wieloletniej przerwie radio wróciło na Eutelsata 36E w tak samo licznym, ale niemal zupełnie innym składzie. Skusiłem się na powrót do tej pozycji - emisję przejął wówczas Eutelsat W7. Przy tej okazji zakupiłem specjalny konwerter kołowy, by złapać sygnał.
Można śmiało powiedzieć, że poprzez satelitę odbierałem większość stacji, do których dostęp na UKF-FM mieli moskwicze. Stacje radiowe od publicznego Radia Rossii po komercyjne DFM, o tematyce ogólnej, informacyjne, jedna kulturalna, kilka młodzieżówek, retro z muzyką zagraniczną i retro z rosyjską, "umcy-umcy" i kojącym chilloutem:
Radio Rossii, Radio Rossii Kultura, Vesti FM, Radio Mayak, YuFM, Keks FM, RU FM, Best FM, Rock FM, DFM, Hit FM, Evropa Plus, Maximum, Russkoje Radio, Nashe Radio, Shanson, Retro FM, Dorożnoje Radio, Radio 7, Monte Carlo, Russkaya Sluzhba Novostey, Radio Mir, Radio Ultra, Radio Komsomolskaya Pravda, Radio Roks, Svezhee Radio.

Większość z nich dopiero teraz stała się dostępna drogą satelitarną, a najbardziej nietypową wśród nich było Keks FM (Na 89,9 w Moskwie i 91,1 w Petersburgu). O ile Radio Record z pakietu z 2006r. zrobiło rosyjskiej radiofonii bardzo dobrą opinię, to Keks-FM przeciwnie - mógłby z powodzeniem utrwalić jej wszystkie dawne stereotypy. A to dlatego, że keksowy repertuar skupił się na zwariowanych latach 90-tych ("diewienostych") - usłyszeć w nim można wszelakie disco rusajno, dance i eurodance. Pamiętam, ze świeżo po tym jak ustawiłem 36E, leciało na nim m.in. MoDo "Eins Zwei Polizei". Keks FM ze swoim stylem muzycznym jest bardzo charakterystyczna, ale również pośród wielu rosyjskich stacji stanowi wyjątek.

Bo to, że rosyjska piosenka pop jest od lat na przyzwoitym poziomie słychać na dostępnym w pakiecie radiu Ru.FM. Lajnerem stacji jest zabawne hasło doskonale to ilustrujące: "Russkie nie znaczit kabackie" (To że rosyjskie, nie znaczy że jak z karczmy). Całkiem przyjemnie się słucha. Na Ru.FM natrafiłem na kawałek ze słowami "pojediem w Polshu (..) nie smotria na znaki":)
Przeciwwagę dla energetycznych rozgłośni stanowi jedna stacja z muzyką relaksacyjną i chillout - Relax FM, która całkiem nieźle radzi sobie ze swoim zadaniem, oraz stacje "mówione". Uruchomiony zestaw stacji na 36E jest idealny by podnosić swoje umiejętności językowe - zamierzałem częściej słuchać Radia Rossii, Majaka, Radio Rossii Kultura, Vesti FM i Echo Moskwy.

Niestety, zgodnie z zapowiedziami, lecz wbrew nadziejom zakodowano cały pakiet rosyjskich stacji radiowych z 11919L, - odbiór jest możliwy tylko na odbiornikach TricolorTV. Pozostało zaledwie kilka rozgłośni na innych częstotliwościach: Avtoradio, Yumor FM, NRJ Moskva, Relax FM, Romantika, Detskoe Radio i (legendarne) "Echo Moskwy". ... Niby zawsze to coś, ale strata aż 25 sztuk była bardzo dotkliwa. Ponownie moja antena satelitarna opuściła kołowe 36E, i odpłynęła dalej na wschód.
Aż do 2015, gdzie rozpoczął się epizod opisany na początku tego posta.


Jakość audio
Czy to w 2006-ym, 2011-ym, czy teraz, doskonała jakość dźwięku była od zawsze cechą wszystkich rosyjskich stacji radiowych z 36E (i 60E), bez względu na tematykę i profil. Przekaz satelitarny stanowi w Rosji dosył do nadajników naziemnych, musi więc oferować nieskazitelne, studyjne parametry.
Jak sprawdzałem na podglądzie spektrum, wszystkie stacje mają audio nadawane z wysokim debitem, o spektrum audio przewyższającym szerokością przekaz naziemny FM - tj. pasmo akustyczne powyżej 16 kHz i w wielu przypadkach aż do 19-20kHz w szczytowych momentach. Piękny sopran! Dodatkowo są bardzo dynamiczne i naturalnie brzmiące, choć tu szczegóły zależą już od poszczególnych stacji.
Nawet jeżeli nie jesteśmy fanami rosyjskiej radiofonii (choć zapewniam, że zmienicie zdanie po odwiedzeniu 36E), to przynajmniej audiofilska jakość niech będzie powodem, by zajechać anteną na Eutelsata vel. Expressa na 36E.

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz