Radio Belial - Toruń 99,9 MHz

http://xploradio.blogspot.com/2013/03/radio-belial-torun-999-mhz.html
 
Toruń kojarzy się większości radiosłuchaczy w Polsce z "katolickim głosem w naszych domach". Owszem, w samym Toruniu, jak wielu innych miejscach w kraju, stacja ma  najsilniejszy sygnał na skali, warto jednak było powęszyć trochę po paśmie podczas wizyty w tym mieście, by znaleźć inną miejscową stację, która mogłaby być przeciwieństwem Radia Maryja...

Początkowo wydawało mi się, że to Trójka nadaje audycję z nieco mocniejszym rockiem, ale nieoczekiwanie został zagrany kawałek, którego na radiowej "Trójce" bym się nie spodziewał:
Butelka - Nie działa mi dekoder telewizji Trwam.


Muzyka grana na 99,9 FM to w większości - a przynajmniej od około północy do 2-ej, mocny rock, metal, hardcore, growl... może jeszcze coś innego, ale w tych rytmach mam kiepskie rozeznanie.Większość kojarzyła mi się z Iron Maiden, wczesną Metallicą, Black Sabbath. Gdzieś między kawałkami poleciał też dżingiel z nazwą - "Radio Belial 99,9 MHz". Zanotowałem bezbłędnie.

Dla mnie - muzycznie zupełna nowość wśród stacji pirackich. Wszystkie takie stacje, jakie słyszałem do tej pory grały mniej lub bardzie udanie muzykę taneczną - popularnie zwane "techno". Jaką alternatywę stanowią tacy piraci? Przecież tanecznej muzyki mamy w komercyjnych stacjach pod dostatkiem, a może nawet za dużo... Dlatego pomysł stacji o bardzo alternatywnym formacie muzycznym oceniam jak najbardziej pozytywnie - mimo, że to nie moje klimaty.

Między kawałkami usłyszałem dwa komunikaty w stylu: "Jeżeli obniżymy liczbę samochodów (niezrozumiale...) - Program zrealizowany ze środków funduszu rozwoju regionalnego UE" -Ekologia? Komunikat brzmiał na profesjonalnie zrealizowany.



Oto szczegóły playlisty z ostatniej godziny audycji na 99,9:

Poleciał Kaliber44 "Jestem Bogiem" - rozumiem, że alternatywnie, anty-systemowo, ale dalej...

"Wy kłamiecie, aby kupić nas. Sprzedajecie nasz bezcenny czas / Wciąż myślicie, że to tylko tłum / Zabraniacie dźwięków wszystkich strun - I nikomu nie wolno się z tego śmiać..."
-Pomyślałem sobie - jaki grafomański tekst, jakie rymy czestochowskie! Tymczasem okazuje się, że mastęnym kawałkiem po Kalibrze była uznana w kręgach nijaka Kobranocka - "I nikomu nie wolno się z tego śmiać". Wiecie, jak człowiek działa kiedy słyszy "nie wolno"... Takze.


Żeby nie było zbyt depresyjnie, Radio Belial zagrało następnie coś na biesiadną nutę:
"Był sobie raz Felek, co chodził bez szelek / czterdzieści butelek w kieszeni miał (...)
Jednego chłopaka, wzięła raz do krzaka / Dała mu buziaka i jeszcze coś / Granica, granica na granicy kopiec / Na kopcu dziewczyna na niej chłopiec"

Neext!
Następnie na 99,9 zagrano kawałek o nacjonalistycznym nastroju, którego zagrania nie powstydziłoby się pewnie też i Radio Maryja. Koniec różnic między rozgłośniami? Legion - "Sztandar:"
Nie będą już pluli nam w twarze / Masoni, żydowscy zbrodniarze / Już nie będzie mordowana / Polska ukochana (...) Polska ponad wszystko! / Polska moją ojczyzną! / Polska moim domem! / Polska z drugim morzem! (...) Siła Słowian tu i wszędzie!"

W dalszej kolejności ponownie zabrzmiał Kaliber 44 - "Jestem Bogiem", a po nim krótki skecz typu prank-call, "Czy zastałem Zdzisława Ogórka?", w którym mało rozgarnięta rozmówczyni dała się wplątać "żartownisiowi" w rozmowę o ustawie antyaborcyjnej. Jak pamiętam, to już dosyć leciwe nagranie.

Zgadnijcie, co zagrało dalej?
-Kaliber 44 - "Jestem Bogiem"! Po nim znów Kobranocka... O reeety....
Dalej jeszcze jeden utwór Kobranocki - "Ela, czemu się nie wcielasz" (tekst: "Na komisji powiedzieli: niedojrzały, trzeba wcielić / Twoją barwą ma być zieleń i wcielili mnie jak cielę /
Na zebraniu Ligi Kobiet tłusta baba, choć też człowiek / Bełkotała do toastów, żeby wcielać pederastów")

Litości...
Ale, ale...! Co dalej? -Kaliber 44! I to 2 razy pod rząd! Albo nawet i 3, albo ja już naprawdę mam schizofrenię...

ok. 1:40 "Body Count - Who are you"

Podczas całej audycji tylko ze 2 razy słyszałem dżingiel "Radio Belial 99 i 9 MHz", ale na sam koniec głos prowadzącego pojawił się na troszeczkę dłużej:

"Radio Belial ma wyjątkową przyjemność zaprosić Was na koncert zespołu (Percival?) w toruńskim 'Bunkrze'"
 -Dopiero w tym momencie nabrałem przekonania, że pirackie Radio Belial nadaje z Torunia, choć odbiór był bardzo słaby. Swoją drogą - znów stacja ma plusa ode mnie za angażowanie w życie lokalnej sceny muzycznej. A jest ona bardzo żywa i różnorodna - oprócz wspomnianego na antenie Bunkra, widziałem też na mieście grający podobne dźwięki klub muzyczny "Lizard King", nie mówiąc o masie klubów i knajp z muzyką taneczną, jazz i innych.

Po chwili znów odezwał się prowadzący swoim tajemniczym głosem, chyba na specjalnie "zasapanym", "drwiącym": "Radio Belial 99,9. Koniec nadawania"
Po czym nastąpiła ok. 1-minutowa cisza i sygnał zniknął. Minęła wtedy godzina 3-cia w nocy...


Odbiór, częstotliwość i nazwa

Mimo że i ja i stacja znajdowaliśmy się w jednym mieście, jakość odbioru pozostawała wieele do życzenia. Choć nadawana była ciszej od reszty towarzystwa na skali, nie udało się uzyskać perfekcyjnego odbioru - w najlepszym momencie, z kablem misternie ułożonym wzdłuż ściany i lampy. Tego wieczora lepiej odbierało przywleczone przez propagację Radio Sud z południowej wielkopolski niż miejscowy Belial. Na filmie, który zamieściłem niżej dźwięki gitary ledwo wybijają się spod szumu - tak przeważnie odebrał Belial.
Niestety nie nagrałem momentów z wypowiedziami prezentera/dżingli, bo bardziej dbałem o to, by coś usłyszeć wyraźnie, niż to udokumentować. Akrobacje z tunerem, dipolem i aparatem w rękach mogłyby by skończyć się uszkodzeniem któregoś.


Nienajlepiej została dobrana częstotliwość - 99,9 to tylko 0,2 MHz obok regionalnej rozgłośni Polskiego Radia - Radia PiK - Pomorza i Kujaw na 100,1 MHz FM. Emituje ona potężny sygnał. Mój tuner poradził sobie z ciężkim "sąsiadem" na paśmie bez problemu, ale większość odbiorników nie będzie tego potrafić; na pewno nie przy tak słabym sygnale 99,9 względem 100,1.
Domyślam się, że kluczem doboru częstotliwosci była jej efektowność wizualna - 999 "do góry nogami" to 666...
Bo muszę jeszcze wyjaśnić, że dopiero po powrocie w swoje strony dowiedziałem się, co -a właściwie kto - kryje się za tajemniczą nazwą. Wyjaśniła mi to koleżanka, obracająca się w zbliżonych klimatach. Belial to wg. mitologii satanistycznej, imię jednego z upadłych aniołów.
No proszę... Pamiętam że mieliśmy kiedyś na osiedlu drewnianą ławkę, na której całej wyrżnięte były imiona wszelkich diabłów, szatanów i innych belzebubów. Pamiętam wiele szatańskich imion, ale tego akurat nie...
Beliala zapamiętam po toruńskiej przygodzie radiowej...

Na koniec:
Czy o Belialu można znaleźć cokolwiek w sieci? -Moje przeszukiwania przyniosły tylko dwa merytoryczne wyniki, z czego jeden aż z 2002 roku! To by oznaczało, że toruńskie radyjko ma już ponad 10-letnią tradycję!
Na stronie http://forumarchiwum.gry-online.pl/S043archiwum.asp?ID=944093 pod artykułem "Ks. rydzyk naszym duszpasterze" uzytkownik "Aen [MatiZ]" pisze: Antysemickie radio, ktorego sluchaczami , z tego co wiem, sa glownie emeryci...BAAARDZO zazdroszcze sluchalnosci i gadam to tylo dlatego ,by moje Radio-Belial mialo wiecej sluchaczy:)...tak sobie to tlumaczcie

Druga wzmianka -sprzed roku (luty 2012) to Forum Interia - "Czego teraz słuchacie"
Gość pisze: "radio belial 99,9 MHz"


EDIT 11.05.2013:
W reakcji na film zamieszczony na YouTube otrzymałem wiadomość od osób związanych z radiem, ponieważ jest w niej sporo ciekawych informacji, przytaczam w całości. Dziękuję i pozdrawiam użytkownika od którego dostałem taką wiadomość :

witam milo bylo czytac o radiu belial na blogu troche przesadzone niektore wstawki ale troche sie usmialem.Znam kolesia ktory robi to radio jest to radio jedno osobowe teraz o bardzo dobrym sprzecie chyba nawet profesjonalnym chodzi o nadajnik i osprzet.Radio nie nadaje z torunia hahaha ! tylko z okolic torunia kiedys pisali o tym w pasku RDS ze radio belial jest z okolic torunia.W jakim miejscu w toruniu slyszales sygnal ? Patrzac po dacie jaka wstawiles z nagrania na youtube ,sprzet radia raczkowal pierwsze szlify na slabym nadajniku duzo sie dowiedzialem na ten temat od zalozyciela ,troche sympatycznie mu sie zrobilo czytajac i widza na youtubie.Fajnie ze sa ludzie co doceniaja takie zjawiska.W imieniu radia proszono mnie o podziekowania za wpisy w siec.radio belial nie jest radiem internetowym i cyfrowym tkwi w stylu analogu i gra rowniez z vinyli a internet ma gdzies bo to podzielilo i zamknelo ludzi w sobie.
kontakt do radia ,mozna pisac co boli co sie chce uslyszec wszystko.W piatek i sobote jak wiem jest nadawana audycja. radia belial.
Pozdrawiam

1 komentarz :

  1. Kobranocka - Trzecia po Republice i Sofie legenda lokalnej sceny. Skąd specyficzne teksty? To proste :) Tekściarz (http://pl.wikipedia.org/wiki/Andrzej_Michorzewski) jest psychiatrą i legenda głosi że to są wizje jego pacjentów :D

    OdpowiedzUsuń