Odbiorniki radia internetowego Wi-Fi
- moje doświadczenia

https://xploradio.blogspot.com/2011/11/kupujemy-radio-internetowe-wi-fi.html


W tym artykule opisuję moje doświadczenia z odbiornikami radia internetowego - od przymiarek do wyboru po praktykę już po zakupie nowego sprzętu grającego.
Popularność tego typu odbiorników stale rośnie, dlatego służę słowem wprowadzenia do świata rozgłośni radiowych z sieci.


Dlaczego radio internetowe?
Siedząc w komputerze przy różnych zajęciach lub obowiązkach, często zdarza mi się uprzyjemniając sobie ten czas, słuchając różnych stacji radiowych. Ponieważ Internet oznacza ogromny wybór, zawsze włączam stacje do których nie mam dostępu w tradycyjnym eterze (FM/SAT).
Odkąd w domu gości router, pomyślałem że byłoby wygodnie, gdyby móc radio internetowe "wyciągnąć z komputera" - nie musieć włączać laptopa o kiepskich głośnikach i nie musieć wgapiać się w monitor, słuchając np. holenderskiego 3FM czy greckiego radia EnLefko.
Jak coraz więcej urządzeń w naszym otoczeniu, odbiorniki radia internetowego łączą się z siecią przez ruter lub modem, bez pośrednictwa komputera. Wygoda, oszczędność energii elektrycznej i najważniejsza korzyść - gigantyczny wybór pośród tego, czego w sieci można słuchać!

Niesamowite, jak bardzo zmieniła się moja filozofia słuchania radia. Na początku brzmiała konserwatywnie: eter, eter i tylko eter!!! Później sztywna definicja "prawdziwego radia" została rozluźniona przez odbiór radia satelitarnego, aż wreszcie czynnik częstotliwości radiowych, anten i eteru zupełnie stracił znaczenie i przekonałem się do radia internetowego. Przy czym, zapewne z sentymentu do tradycyjnej formy, najprzyjemniej słucha mi się w ten sposób stacji, które gdzieś tam na świecie faktycznie nadają w naziemnym eterze:)

Kupujemy radio internetowe Wi-Fi

Odbiorniki radia internetowego. To urządzenia często przypominające wyglądem zwykły, domowy odbiornik radiowy - często wręcz są nie do odróżnienia. Mają wyświetlacz, głośnik, parę przycisków i pokrętełek. Zdarzają się także modele zupełnie nie przypominające tradycyjnych urządzeń, jednak głównie producenci nawiązują do dotychczasowych przyzwyczajeń słuchaczy i formy odbiornika. W każdym razie to, co z nich słychać, to również dźwięk stacji radiowej - tyle tylko, że jej sygnał nie pochodzi z pasma FM, lecz pobierany jest z Internetu za pośrednictwem sieci WiFi/LAN. Domowe radio, które odbiera stacje nie tylko z najbliższej okolicy, ale z całego świata!
Oczywiście niezbędne dla tej magii jest łącze internetowe (czy w XXI wieku muszę dodawać, że w miarę szybkie?) i router wifi stojący w pobliżu, ewentualnie w sąsiednim pomieszczeniu.

"Odbiór" radia przez Internet
Kto próbował już słuchać radia przez sieć, wie że stacji z całego świata można słuchać dzięki ich strumieniom (tzw. stream'om), czyli niejako ciągły plik dźwiękowy przesyłany z sieci - proces podobny do ściągania zwykłej "mp3-ki", lecz trwający i odtwarzany na bieżąco.
Nie musimy znać adresu każdej interesującej nas stacji. Radyjka WiFi łączą się z bazami stacji internetowych  jak Tunein, Reciva, Frontier Silicon, Streema, vTuner i wielu innych, z których pobierają adresy streamów stacji radiowych. Najczęściej w formacie mp3 i wma, niekiedy aac+.


Kryteria wyboru odbiornika
Kiedy przymierzałem się do zakupu, wziąłem pod uwagę swoje dotychczasowe przyzwyczajenia radiowe, oczekiwania względem takiego sprzętu i w ten sposób ustaliłem kilka priorytetów, cech, jakie idealny odbiornik netowy powinien mieć:

1. WIFI a nie tylko LAN! Radio ma być bezprzewodowe. Bywają jeszcze odbiorniki radia internetowego (głównie starej generacji), które muszą być podłączone do modemu/rutera kablem LAN, co nie jest wygodne. 
2. głośnik o dobrym brzmieniu i basów i tonów wysokich (w wielu radiach jest z tym kiepsko) - przeważnie dają tandetne głośniki z samymi tonami średnimi 
3. gniazdo słuchawek - tak przeważnie słucham radia nocą 
4. wyświetlacz - czytelny i bogaty w informacje, nie dotykowy...! Kolorowy wyświetlacz? To ma grać jak należy, to nie telewizor. Producenci często zamydlają nasze oczy takimi "dodatkami" podczas gdy podstawowa funkcjonalność często kuleje. 
5. przyciski a nie ekran dotykowy - mam pewność obsługi. Są też modele które da się sterować tylko za pomocą pilota - a co jeżeli pies mi go zeżre? Wyjaśnione. 
6. jeżeli pokrętło jog/select to tylko z pełnym obrotem 360+st. - żadne kawałek w lewo - kawałek w prawo, miałem to w jednym tunerze i mnie irytowało  
7. wyłącznik czasowy (sleep timer/snooze) -często słucham radia do snu i bez sensu jest, żeby grało całą noc, wystarczy pół godziny i wyłącza się samo. Nie marnuje transferu dzięki temu. 
8. możliwość dodawania własnych stacji, spoza dostępnych w bazie odbiornika   
9. gniazdo aux in - dla podłączenia innego źródła dźwięku - odbiornik staje się wtedy wzmacniaczem - głośnikiem pod muzykę np. z przenośnej mp3-ki 
10. gniazdo USB - by grać własną muzykę bezpośrednio z pendrive'a (choć byłoby jeszcze lepiej, gdyby można było na usb nagrywać audycje stacji internetowych, niestety jeszcze nigdy się z tym nie spotkałem) 
11. duża liczba komórek pamięci dla ulubionych rozgłośni

...dużo wymagam?

Poszukując sprzętu warto przejrzeć taki oto test Komputerświata oraz stworzony na nim artykuł - trochę stare, ale całkiem obrazowe testy odbiorników..


Po zakupie...

Nie doświadczyłem żadnych niedogodności przy łączeniu się z domowym ruterem - zarówno przy sieci niezabezpieczonej, jak i zabezpieczonej (radio oferuje możliwość wprowadzenia hasła, aczkolwiek trwa to chwilkę dłużej niż z pełnej klawiatury).

Konto w portalach Internet Radio - Reciva, TuneIn
Rozgłośnie radiowe dostępne w Internecie można na odbiorniku przeglądać na podstawie wielu kryteriów - profilu, stylu, języka czy lokalizacji - wybierając stację z domyślnych list - sortowanych dla wygody użytkownika wg. krajów, języków, tematyki. Ulubione stacje można zapamietać w komórkach pamięci odbiornika. Przeważnie jest ich około 10. Slownie: dziesięć komórek. Tylko. To bardzo mało! Może wystarcza dla stacji z pasma FM, ale spośród tysięcy stacji dostępnych w sieci to stanowczo za mało. Prędzej czy później przyjdzie więc czas, kiedy wszystkie komórki będą zapełnione i będzie trzeba poświęcać jedną z wcześniej zapamiętanych stacji by w jej miejsce zapisać kolejną.
Problem ten rozwiązuje się po założeniu konta w portalu radia internetowego.
To światowe bazy-katalogi stacji radiowych których można słuchać sobie poprzez internet. Jednocześnie to też miejsce w którym można zalogować się i z ogromnego, światowego zbioru rozgłośni stworzyć listę ulubionych stacji. Można na niej umieścić nawet setki stacji (ja doszedłem do ok. 100 i w zupełności mi to wystarczyło). To oczywiście bez opłat.
Na początek należy ustalić, z którym portalem współpracuje producent naszego odbiornika - najczęściej jest to portal Reciva albo TuneIn (dawniej Radiotimes.com), odbiorniki internetowe firmy Dual łączą się z Frontier Silicon. Który z nich? - ta informacja powinna pojawić się w instrukcji obsługi radyjka. Jeżeli jej brakuje - cóż... trzeba przeprowadzić rejestrację na obu portalach i zobaczyć, z którym uda się połączyć z odbiornika.
 Założenie konta - jak wszędzie, wymaga jedynie ustalenia loginu, hasła, podania ważnego adresu email (w niektórych portalach też podania kodu fabrycznego odbiornika wifi - o tym za chwilę).. 
OK, rejestracja udała się - stworzyliśmy konto i listę ulubionych stacji, lecz na razie są one tylko w portalu - jak ją przerzucić na odbiornik? -Wystarczy swoje wirtualne konto zsynchronizować z fizycznym radiem-pudełkiem:)
Praktykowałem z portalami TuneIn i Recivą i pod względem prostoty obsługi są one bardzo podobne. W TuneIn ustalamy "login" do własnego konta, który podany też w odbiorniku owocuje przeniesieniem listy stacji do radyjka:)
W Recivie nie ma loginu - logujemy się podając email. Będąc zalogowanymi, można wygenerować kod alfanumeryczny (chyba w zakładce "register device"). Tu podobnie - taki sam kod podajemy w odbiorniku i ta-daaaa! Lista z Recivy jest widoczna w radyjku!
Lista ulubionych jest w większości radyjek widoczna w odbiorniku w osobnym menu i praktycznie odpada temat ograniczonej liczby presetów pamięci odbiornika, bo własnych stacji można zgromadzić dziesiątki, jeżeli nie setki na koncie w portalu Internet radio.

Ktory portal lepszy?
Obydwa (TuneIn i Reciva) mają swoje plusy i minusy. Najważniejszym kryterium oceny jest naturalnie liczba oferowanych stacji.
Wpisanie tego samego hasła (np. nazwy stacji) do wyszukiwania stacji w Recivie daje mniejszą liczbę wyników niż to samo wyszukiwanie w Tunein. -Pod tym względem na pierwszy rzut oka wiedzie TuneIn, gdzie stacji w bazie - wyników takiego szukania jest więcej.
Na TuneIn trafiłem jednak na więcej "niekatulanych" linków do stacji, które potem nie chciały grać. W Recivie niemal wcale nie było takich sytuacji - chyba większość linków sprawdzają w miarę regularnie i aktualizują. Taka cecha mnie przekonuje!

Dodawanie własnych stacji
Jeżeli poszukiwanej stacji nie znajdziemy na liście wyników wyszukiwania (trzeba czasem uważać na pisownię, oddzielać wyrazy, łączyć), znając adres jej strumienia, można spróbować ją dodać ręcznie. 
Są na to dwa sposoby. 
W pierwszym dodajemy stację do listy własnych - ulubionych stacji. W TuneIn ta funkcjonalność kryje się pod linkiem "Add Custom URL". Drugi wariant to dodanie nowej stacji do globalnej listy rozgłośni - wówczas nie tylko my, ale cały świat będzie mógł cieszyć się nową stacją. Link do dodania stacji do bazy jest trudny do zlokalizowania, po jego odnalezieniu portal wymaga podania wielu dodatkowych informacji o nowo dodanej stacji - oprócz adresu streamu, m. in. grafiki z logo stacji, krótkiego opisu stacji, lokalizacji, częstotliwości w eterze, języka, tematyki. Dane te służą skatalogowaniu każdej stacji, ale też "zabezpieczeniu" przez fake'owymi stacjami, albo rejestracji stacji pirackich.
O ile w pierwszym przypadku (do własnej listy) dodanie stacji jest natychmiastowe i możemy dodawać każdą "stację" - nawet tę założoną samodzielnie na jakimś serwerze przez kumpla z forum; o tyle w drugim przypadku, każdy "wniosek" o rejestrację stacji w bazie jest rozpatrywany nieco dłużej (zazwyczaj ok. doby - siedziba portalu w USA). W ramach procedury, podany link jest "przesłuchiwany" przez ok godzinę, by ocenić sprawność streamu (czy nie przerywa często).

Moja mała "wojna" z TuneIn
W opisany powyżej sposób próbowałem dodać stream mojego ulubionego radia z Moskwy - "Silver Rain" w portalu TuneIn - mieli nieaktywny link, przez co nie mogłem słuchać. Na 1500 sposobów aktualizowałem link, dane o stacji, zakładałem "nowe" radio ze streamem Silver'a, ale to nie pomogło. Mimo, że stacji można słuchać bez ograniczeń w Internecie, zespół TuneIn tłumaczył się szablonowymi, zbywającymi odpowiedziami, że nadawca nie zgodził się na udostępnienie linku. In my ass zabronił!
TuneIn ma bliżej nieokreślony legal issue z niektórymi nadawcami i nie udaje się ich dodać do bazy. Jako ciekawostkę powiem, że nie miałem problemu z dodaniem linku do pirackiego JumpRadia 92.9FM.
W innym portalu, Recivie działający link do słuchania Silvera był od początku:) Kolejny plus dla Recivy.

Odbiór FM na odbiornikach internetowych
Sporo odbiorników internetowych wifi posiada także funkcję odbioru z "tradycyjnego" eteru - od 87 do 108 MHz. W dwóch różnych odbiornikach z jakimi praktykowałem, zauważyłem jednak bardzo kiepskie parametry odbiorcze "zwykłych" stacji. Mimo, że radio w rękach i na półce sprawia wrażenie poważnego sprzętu, w paśmie FM spisuje sie jak odbiornik w chińskim odtwarzaczu mp3. Tzn. tylko najsilniejsze lokalne stacje odbierają w miarę dobrze, reszta na nieakceptowalnym poziomie.
Dlaczego jest tak słaby? -Oczywiście, żeby nie uzyskawszy odbioru z eteru przełączyć się na odbiór z Internetu!
Coraz częściej spotyka się odbiorniki nie tylko z radiem FM, ale też DAB.


Na razie to tyle perypetii, mam nadzieję że wrażenia pomogą Wam zdecydować się na dobry sprzęt do odbioru radia via Internet/WiFi.

18 komentarzy :

  1. Witam. Udało mi się kupić używany odbiornik LOGOTICH w dobrej cenie. Jestem w trakcie poznawania, Twój artykuł jest naprawdę bardzo pomocny. Będę tu wpadał może jeszcze coś sie dowiem. Pozdrawiam Cię :) i dziękuję>

    OdpowiedzUsuń
  2. Które radio kupiłeś? Ja też szukam jakiegoś z opcją sleep i wieloma budzikami. Wazne dla mnie jest żeby radio nie było uzależnione od TuneIn (mam już takie i to katastrofa). Chciałbym mieć możliwość podania url bezpośrednio do radia. Czy model, który kupiłeś to obsługuje?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Hej viki. W artykule chciałem uniknąć sugerowania konkretnego odbiornika i zachęcić Was do samodzielnego testowania, mając bagaż teorii:) - korzystając z nowego prawa konsumenckiego:).
      Ale no cóż... kto doczyta go do końca i zajrzy do komentarzy, będzie miał gotowe rozwiązanie. Ostatecznie padło na odbiornik Dual IR 6. Spełnia moje wszystkie surowe wymagania, mając w tym obie oczekiwane przez Ciebie funkcje. Najlepszy odbiornik IR, a ma też DAB+. Może wkrótce jakiś test/tutorial zamieszczę tu na RDC

      Usuń
    2. Mam to samo radyjko Dual IR6 (kupione w Anglii pod marką Sandstrom) i jest ono absolutnie rewelacyjne. Jedyny minus to brak zasilania bateryjnego - tylko zasilacz sieciowy. Poza tym, mimo dość niepozornego wyglądu, ma wszystko czego potrzeba, a jakość dźwięku jest całkiem dobra.

      Usuń
  3. Hej ja mam Technisat Digitradio 400 i ono współpracuje z platformą Frontier Silicon - niestety brakło tej informacji w instrukcji radyjk więc musiałem sam poświęcić chwilę żeby to ogarnąć pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  4. Witam. Jestem kompletnie zielony jeżeli chodzi o radia internetowe. Chciałbym kupić takiego samograja do kuchni. Wyglądem i konstrukcją najbardziej odpowiada mi HAMA IR320 ale jestem otwarty także na inne konstrukcje. A moje pytanie brzmi: czy jest jakiś problem aby zaprogramować popularne polskie stacje np. RMF-FM, Radio ZET, Radio MERCURY, Radio SZCZECIN itp. Chodzi głównie o to, aby oprócz muzyki słuchać także aktualnych wiadomości czy audycji. No i czy są jakieś ograniczenia typu płatny abonament itp. Za wszelkie wskazówki byłbym bardzo wdzięczny.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie ma abonamentu ani ograniczeń. Nawet BBC1-4 można słuchać, co - jak wiemy, przez satelitę jest utrudnione przez nadawcę.
      A regionalne stacje PR mam nawet zaprogramowane w swoim odbiorniku:) Życzę udanego zakupu i zadowolenia z wifi radia!

      Usuń
  5. A czy możecie polecić jakiś odbiornik o małych rozmiarach?

    OdpowiedzUsuń
  6. Kupiłam zgodnie z sugestią Dual IR6.Fajne! Ale chciałabym przerzucać stacje za pomocą iphona, bo pokrętło jest zbyt czułe(!).Myślę,że prawdziwi znawcy tak nie robią, więc ja też ściągnęłam aplikację DOK i mam komunikat,że nie można znaleźć radia. Ponieważ jestem zielona ,proszę o podpowiedź, co zrobić, aby cieszyć się moim radyjkiem w pełni???

    OdpowiedzUsuń
  7. Czy jest możliwość zakupienia radia internetowego z opcjami, które są wymienione w poście, ale nieobsługiwane przez Frontier? Jak widzę to nawet to, które zakupiłeś współpracuje z Frontier...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zgadza się, Frontier zawalił sprawę ostatnio i zwinął żagle. Ale moje urządzenie nadal jest online i ma się dobrze, a to dzięki temu, że zostało przeniesione na nową platformę, Nuvola. Nie jestem pewien, czy wszystkie urządzenia z dawnym Frontier zostały zaktualizowane. W sumie, adres serwera jest ten sam, tyle że usługa pod nim została zamieniona na nową.

      Usuń
    2. Dzień dobry,

      chcę zakupić podobne radio. Czy nadal ta usługa Nuvola działa? Nic nie mogę sensownego w internecie znaleźć. Zależy mi na tym, aby mieć możliwość wpisania własnego URL stacji oraz automatycznego odtwarzania stacji z listy Ulubione po włączeniu radia.

      Usuń
    3. Dzień dobry,

      chcę zakupić podobne radio. Czy nadal ta usługa Nuvola działa? Nic nie mogę sensownego w internecie znaleźć. Zależy mi na tym, aby mieć możliwość wpisania własnego URL stacji oraz automatycznego odtwarzania stacji z listy Ulubione po włączeniu radia.

      Usuń
    4. Tak, Nuvola cały czas działa. Jestem zadowolony i polecam urządzenia na tej bazie.

      Usuń
  8. Mam taki problemik.Kupiłem radio internetowe AEG 4468 .Odbiera nieźle ,ale tnie sygnał szczególnie na Radiu 357 , Nowy świat w miarę ok,
    inne nie przerywają w ogóle .Jakieś sugestie?Z góry dziękuję.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Można to zdiagnozować tak: jeśli dzieje się to jednakowo na wszystkich słuchanych stacjach, oznacza to problemy z naszym własnym łączem lub odbiornikiem. Jeśli natomiast "rwie" tylko na jednej stacji, wskazuje to na niewydolność łącza tejże stacji. 357 jest ostatnio bardzo popularne i z tego co wiem, są problemy z jej słuchaniem. Pozostaje liczyć, że rozgłośnia sobie z tym poradzi i zapewni słuchaczom bezproblemowy odsłuch.

      Usuń
  9. Mam ten sam problem co powyżej. Także z 357. Jednak gdy słucham w telefonie w aplikacji Replaio, śmiga bez zacięcia.

    OdpowiedzUsuń
  10. Sprzęt wygląda naprawdę ciekawie, trochę martwią mnie wady o których napisałeś.

    OdpowiedzUsuń