W tym będą... wszystkie pozostałe :) Oprócz wielu "drugoligowych" czasopism, znalazły się wśród nich również tytuły o największej dystrybucji w Czechach.
Na koniec również o specyficznych reklamach, na jakie można trafić chyba tylko w czeskiej prasie.
TV Magazin
Kolportowany samodzielnie w liczbie 500tys. egzemplarzy oraz jako dodatek do 900tys. egz. prasy regionalnej, TV Magazin jest najbardziej rozpowszechnionym na Czechach i Morawach przewodnikiem telewizyjnym.
40-stronicowy zeszycik podobny jest do budżetowych tygodników spotykanych także u nas, których najważniejsza zaleta to stosunek ceny do liczby programów na łamach.
tygodnik
40 stron
54 programy
Wydawnictwo: Astrosat Media
papier: magazynowy, miękki
Cena: 9,90 Kc (ok. 1,5zł) - najtańszy
na rynku od 1991r.
pogoda dla psów i "divka" dnia - tabloidowy styl "Blesku" |
Dodatek do najpopularniejszej gazety codziennej jest drugim, najszerzej rozprzestrzenionym tygodnikiem telewizyjnym. Gdyby nie fakt (nomen omen), że jego wydawnictwo należy do krajowego, a nie zagranicznego koncernu, możnaby powiedzieć, że jest odpowiednikiem najchętniej czytanego po drugiej stronie Sudetów "Faktu".
Chodzi o tabloid Blesk ("błyskawica", "piorun") i jego dodatek "Blesk TV Magazin". W dzienniku znajdziemy wiele typowych dla bulwarówek tematów, formatów i stylu. Piątkowy dodatek z programem telewizyjnym dzieli łamy z magazynową połową, w związku z czym repertuar niektórych stacji nie zmieścił się na stronach z poszczególnymi dniami i został skumulowany na końcu numeru, w zbiorczym zestawieniu tygodniowym.
Blesk TV Magazin
tygodnik, piątkowy dodatek do codziennego tabloidu "Blesk"
48 stron (z czego 20 stron poświęconych TV)
22 programy
Wydawnictwo: Czech News Center
papier: magazynowy, miękki
Cena: 16Kc (cena dziennika wraz z dodatkiem)
TV Pohoda
Bardzo szybko urósł i trafił do czołówki najchętniej kupowanych, powstały w 2005r. tygodnik TV Pohoda - aktualnie w rankingach sprzedaży tuż za TV Magazinem i Tydenikiem Televize. Ciekawe, czy miałbym rację rzucając podejrzenie, że w tym samym layoucie ukazuje się od samego początku?
Cechy charakterystyczne magazynu: zawsze niebieskie okładki, wąskie, wysokie strony i klejony grzbiet (w przeciwieństwie to zszycia we wszystkich pozostałych.
Okładka: dlaczego fotograf kazał pani Andrei włożyć rękę pod kołnierz? Jak dziwnie to wygląda...
TV Pohoda
tygodnik, dodatek do tygodników regionalnych
32 strony
49 programów
Wydawnictwo: JIK-05
papier: magazynowy, miękki
Cena: 10Kc (ok. 1,6 zł)
Najwięcej Czechów sięga więc po cienkie (objętość), mało efektownie pisemka telewizyjne lub dodatki do dzienników. Nie poszukują bardziej rozbudowanych przewodników, ponieważ rozrywka na małym ekranie przestała być tak ekskluzywna i ekscytująca jak kiedyś. Progresywne, czeskie społeczeństwo jest tego bardzo dobrym wskaźnikiem, zwłaszcza jego młode pokolenie.
Spada również zaangażowanie widzów w kupowanie programu tv. Wydawcy ratują się zwalniając tempo ukazywania się ich przewodników. W dalszej części zajrzyjmy do skromnych, na pozór niczym nie wyróżniających się dwutygodników. Jak będzie można się przekonać, rywalizacja między dwoma konkurującymi wydawnictwami (Bauer i Astrosat) intensyfikuje się na polu budżetowych przewodników na 14 dni.
TV Mini
TV Mini wydawane przez Astrosat nie jest takie "mini", jeśli porównamy je nie tylko do omówionego w pierwszej części przeglądu TV MAX'a (Bauer), ale tez wielu innych. W mojej opinii dwutygodnik jest najbardziej udanym wizualnie projektem Astrosatu.
Na plus oceniam wysokokontrastowe ramki z ramówkami kanałów z adekwatną kolorystyką - indywidualne, nawiązujące do barw korporacyjnych stacji telewizyjnych (w przypadku "wielkiej 4ki" i DVB-T), albo grupowe, wiążące kanały w pakiety tematyczne. Także kolorystyka dnia, wypełniająca tło stron wydaje się właściwie dobrana, a odpowiednio stonowana, pozostaje w zgodzie z ramkami kanałów TV.
Prime-time jest wyróżniony nawet w mniejszych stacjach. Dwutygodnik zawiera również kanały zagraniczne - w ostatniej szpalcie, pod opisem "EURO TV"; kanały TVP są opisane jako "Polsko 1" i "Polsko 2". Czy tak Czesi nazywają nasze kanały?
Ogólnie, TV Mini jest dosyć przyzwoitym przewodnikiem, choć brakuje w nim współcześniejszych formatów i zabiegów edycyjnych, na pewno byłby numerem jeden w latach 90.
TV Mini
dwutygodnik
112 stron
70 kanałów
papier: magazynowy, okładka twardsza
format strony: "kwadrat" 195mm x 225mm
wydawnictwo: Astrosat Media
Cena: 14,90 Kc (ok.2,45zł)
TV Revue
W tym samym, "kwadratowym" formacie, wychodzi prowadzony przez Bauera dwutygodnik TV Revue. Jak liczymy, drugi 14-dniowiec tego wydawcy (po TV MAX), a jeszcze nie ostatni. Zadbano jednak, by między jego tytułami było jak najmniej podobieństw.
"Kwadratowy" format - na pozór nieporęczny, ale po rozłożeniu bardzo panoramiczny. Program na szerokich stronach jest bardzo przejrzysty - w wysokich ramkach i kadrem filmu o godzinie 20:00.
Do układu samych listingów nie mam zarzutów. Przy tak wielu kolorach w makiecie, usunąłbym jedynie blade tło ramek (pomarańczowe i błękitne), nie pomagające w nawigacji, a którego brak powinno też zwiększyć kontrast i czytelność.
Redakcja nieco zbyt uporczywie trzyma się segregacji tematycznej kanałów - popularny kanał z DVB-T, Prima Zoom, wykopana została na przedostatnią, piątą stronę listingów. "Wielka czwórka" także została rozstawiona w nietypowej kolejności: Nova, CT1, CT2, Prima.
TV Revue
dwutygodnik
100 stron
52 kanały
papier: magazynowy miękki, okładka twardsza
format strony: "kwadrat" 195mm x 225mm
wydawnictwo: Bauer Media
Cena: 13,90 Kc (ok.2,3zł)
dystrybuowany także na Słowacji
Co do nazwy TV Revue, mała dygresja. Analogiczny tytuł nosi periodyk wydawany przez CeskoSlovensky DX Club (CSDXC) - "Radio Revue", niedostępny w otwartej sprzedaży, a tylko dla prenumeratorów i członków klubu. Miałem okazję zapoznać się z jego charakterem i treścią na stronach CSDXC - (dx.cz) - na łamach znajdziemy wszystko o dalekim odbiorze we wszystkich pasmach radiofonicznych. Bardzo ciekawa lektura.
TV Plus14
Przejrzysty minimalizm pośród dwutygodników Bauera w Czechach proponuje TV Plus14, kiedyś wychodzący jako tygodnik. Program każdego dnia publikowany jest na dwóch sąsiadujących stronach - liczbę kanałów z płatnej oferty ograniczono do minimum.
TV Plus14
dwutygodnik
40 stron
25 kanałów
papier: magazynowy miękki
wydawnictwo: Bauer Media
Cena: 9,90 Kc (ex.aequo najtańszy dwutygodnik)
TV Expres
Jak wygląda odpowiedź Astrosatu na Tv Plus14? Te same 9,90 koron czescy widzowie mogą zainwestować w magazyn o większej liczbie stron, programów, łamigłówek i rozmaitości, choć wizualnie na stronach z listingami wyraźnie słabszy.
Podkreślając telewizyjną przyjaźń CZ-SK, główne kanały telewizyjne obu krajów trafiły na jedną stronę.
TV Expres
dwutygodnik
40 stron
25 kanałów
papier: magazynowy miękki
wydawnictwo: Bauer Media
Cena: 9,90 Kc (ex.aequo najtańszy dwutygodnik)
Na sam koniec coś bardzo czeskiego.
Przygotowując ten przegląd, na stronach wielu czasopism zauważyłem reklamy pewnego specyfiku leczniczego o niesamowicie uniwersalnym zastosowaniu. Bez względu, czy cierpicie na żylaki, wypadanie włosów, czy macie suchą skórę, remedium dla waszego "zada" będzie konopny krem mentolka.
Jednak nawet w Czechach reklamy tego typu byłyby nie do pomyślenia, gdyby nie efekty silnej oddolnej kampanii społecznej, między innymi skupionej wokół czasopisma "Legalizace". Widok takiego tytułu na wysokiej półce w saloniku prasowym wywołał szelmowski uśmiech na mojej twarzy.
Po lewo okładka pierwszego numeru, z 2010 roku. W numerze, który przeglądałem będąc w Pradze był m.in. wywiad z polskimi działaczami.
Na tym kończymy czeski przegląd prasy. Komplementarnym dla niego będzie odcinek o słowackiej prasie TV - to już wkrótce!
Linki:
http://strategie.e15.cz/zurnal/serpove-ceskeho-eteru-434591 - rynek czeskich tygodników TV kiedyś
Brak komentarzy :
Prześlij komentarz